top of page

Heliga Maria av Egypten

1 april

Heliga Maria av Egypten

Abba Zosimas gav sig ut i öknen under den Stora fastan som var vanan bland munkarna i hans kloster. Han bad Gud att få möta en stor asket i öknen som kunde lära honom mer om det andliga livet. Han får syn på en figur som försöker fly från honom men han följer efter den och ropar till den att stanna. Personen svarar: ”Förlåt mig Fader Zosimas, för Jesu Kristi skull, jag kan inte stå så att du ser mig därför att jag är naken och kvinna, men om du vill, släng din rock till mig, så kan jag klä mig i den och du kan se på mig och ge mig din välsignelse.”


Kvinnan är den Heliga Maria av Egypten. Hon vet redan hans namn för hon är klarsynt. Hon berättar sitt liv för Fader Zosimas som en bikt. Under 47 år har hon levt asketiskt liv i öknen och inte träffat en levande varelse och har närt sig på växterna i öknen. Hon berättar om sitt tidigare syndfulla liv som sköka i Alexandria i 17 år och hur hon kommit till omvändelse då hon av nyfikenhet och i jakt på nya "kunder" följde med ett skepp pilgrimer till Jerusalem där de skulle vörda det Helige Korset.


När hon försökte komma in i Uppståndelsekyrkan blev hon hindrad av en osynlig kraft och förstod att det var hennes syndfulla liv som hindrade henne. Hon såg en ikon av Guds Moder utanför kyrkan och lovade henne att ändra sitt liv om hon fick komma in i kyrkan och efter den bönen kunde hon obehindrad komma in. Sedan hon vördat det Heliga Korset gick hon över Jordanfloden till öknen för att leva i bot och omvändelse. Hon frestades ofta av minnen från sitt tidigare liv och föll då alltid ned på marken tills Guds Moders tröst kom till henne.


Hon ber Abba Zosimas att komma med de Heliga Nattvardsgåvorna året därefter, vilken han gör och hon får mottaga Gåvorna efter att hon gått på vattnet över floden Jordan. Hon ber honom sedan att nästa år komma till samma ställe som de först mötts. När han kommer dit året efter hittar han henne död och en text i sanden med hennes namn och datum då hon dött, 1 april, då hennes minne firas. Ett lejon kommer och hjälper Abban att gräva hennes grav.


Den femte söndagen är tillägnad Heliga Maria av Egyptens minne för att visa oss att hur djupt vi än sjunkit i synden finns det alltid omvändelse, bot och bättring och möjlighet att uppnå helighet.


Läs Heliga Maria av Egyptens fullständiga liv på svenska här.

bottom of page